לפני כמה ימים דיברתי עם מעצבת מתחילה שביקשה את עזרתי בפייסבוק.
היא רוצה לפתח לעצמה קולקציה, וחשבה לעצב כמות קטנה של דגמים, ולייצר מכל אחד מהם כמות גדולה של פריטים במגוון צבעים.
היא שאלה מה דעתי, והאמת? אמרתי לה שאני ממליצה לשמור את הכסף ולא לייצר כמויות בכלל!

כמעט כל שבוע אני מקבלת פניות מבנות שמחפשות מתפרות, תדמנית וגזרות לתפירת קולקציות של מוצרים. 
אני מציעה להן קודם כל לחשוב "חדש" ולהזהר מדפוסי יצור שמתאימים לתפיסה שהייתה בעולם האופנה לפני עשרים שנה, כשפלפל ושאר המותגים שבהם עבדתי כמעצבת ראשית שלטו בשוק.

מאז שוק האופנה בישראל השתנה מהותית, ובמקרה של מעצבות מתחילות כמוה וכמו רבות אחרות, לייצר כמויות גדולות כבר בהתחלה יכניס אותן לבור רציני, בטח בתקופת הקורונה.

למה? כיוון שכמעצבת מתחילה, סביר שעוד אין לך ערוצי שיווק, ויש לך נסיון מצומצם בבניית קולקציה שמתאימה מבחינה אופנתית (ולא פחות חשוב, כלכלית) לקהל היעד שלך. כשאת מייצרת בכמויות את משלמת במזומן לספקים בכסף "חי", החסכונות / תקציב שלך, עוד לפני שאת מבינה את ההעדפות של השוק, הטעמים שלו וכו'.
לכן אני תמיד אומרת לסטודנטיות שלי שבימינו (ובמיוחד בתקופת הקורונה), מלאי הורג עסקים, ועל אחת כמה וכמה עסקים קטנים ללא תזרים מזומנים.

גם אם תחליטי לייצר רק מתוך כמות מצומצמת של דגמים תיתקלי באותה הבעיה, והיא תהיה אפילו חמורה יותר.
לשיווק הדיגיטלי יש המון יתרונות, אבל הוא יצר גם חסרון מובהק מאוד - קהל שממצה מאוד מהר, וצריך כל הזמן גירויים (ודגמים) חדשים. מספר מצומצם של דגמים ייצור מהר מאוד מלאי שיתיישן, ולעיתים תיאלצי למכור אותו ללא רווח כדי להחזיר עלויות.
בקיצור, זה אומר שמהר מאוד תצטרכי להשקיע סכומי כסף נוספים בייצור מלאי של דגמים חדשים, וחוזר חלילה. ממש ממש לא כדאי.. :-)

מה אני כן ממליצה למעצבות מתחילות? ללמוד לתפור, לפתח גזרות, לעצב ולייצר לבד, ובמקביל לבנות לעצמן את ערוצי השיווק שלהן.
חשוב לנצל את היכולות והמיומנויות שתרכשי, כך שתוכלי להוציא בכל שבוע דגם או שניים חדשים לרשתות החברתיות. זה יאפשר לך לעשות באזז ואם תעשי את הכל נכון, תוכלי להתחיל לייצר לך תזרים מזומנים ממכירות שלא על בסיס מלאי.

במקביל חשוב שתבני לך את שרשרת הייצור של המוצרים שלך באופן יעיל - מה את יכולה לעשות בעצמך ומה את חייבת להיעזר באנשי מקצוע חיצוניים? בסוף ככל שיהיו לך יותר יכולות משלך, לא תצטרכי לייצא החוצה עבודה למעצב, תדמיתן, גזרן, מתפרה וכו' חיצוניים. זה גם יאפשר לך לוודא שהמוצרים המוגמרים שלך הם מושלמים.

ואז, שניה לפני שתגיעי לתקרת הזכוכית ולא תצליחי לספק את הביקוש של ההזמנות שאת מקבלת, תדעי שזה בדיוק הזמן להתחיל לייצר בכמויות! זה הרגע שבו יש כבר מאסה קריטית של קהל שמחכה למוצרים שלך :-)

מקווה שעזרתי גם לכן :-)

ואגב, טיפ נוסף שאני נותנת תמיד על הדרך - השוק מוצף היום ביועצים עסקיים ואופנתיים. אם תחליטי לקחת אחת או אחד מהם בעתיד, תוודאי שהיא או הוא מגיעים עם ידע ונסיון מעשי רלוונטיים.

 

מעוניינת ללמוד בעצמך? רוצה לשמוע עוד על הקורסים שלי? לחצי כאן כדי ליצור קשר!