יש שלושה דברים שמבדילים בין מותג אופנה מצליח, לבין כזה שרוצה להצליח אבל הוא עוד לא שם: עיצובים, גזרות וספקים.
תחשבו על כל אחד מהם כסוד מקצועי אדיר, כהבדל בין הצלחה לכישלון.
 
לפני שאסביר, קצת היסטוריה...
למי שלא מכירה את הרקע שלי, לפני שפתחתי את הסטודיו שלי הייתי המעצבת הראשית של פלפל - מותג בגדי הים שכולכן גדלתן עליו (ועל הביקיני האדום של יעל בר זוהר).
אי שם בתחילת דעתי כמעצבת בגדי הים של פלפל, נסעתי לתערוכת בגדי ים -- אחת מעשרות או מאות תערוכות שביקרתי בהן במשך השנים :-)
בקיצור, באחת הטיסות נחתנו בפרנקפורט. למי שלא יצא לה להיות בפרנקפורט, מדובר באחד משדות התעופה הקשוחים שיש, וכמובן שביטחון שדה התעופה בדק מזוודה מזוודה, והוציא בגד בגד, דגם דגם. אבטחה רצינית, בכל זאת..
וכך, עומד מטוס שלם של מעצבים של כל המותגים הישראליים, וכל אחד עובר בידוק יסודי. אחד ממעצבי בגדי הים החשובים של אז (ושל היום) נעמד מול המאבטחים הגרמנים, והתחיל לצעוק ״כל המתחרים שלי פה, אני לא מוכן שהם יראו את הקולקציה החדשה שלי!!״. בקיצור - עיצובים הם סוד מסחרי :-)
 
בתערוכות עצמן המותגים הידועים היו עם ביתן סגור לחלוטין. גוטקס לדוגמא, שהיה בזמנו ממותגי בגדי הים המובילים והמצליחים בארץ ובעולם, היה עורך כל כמה שעות תצוגות אופנה עם מיטב הדוגמניות בביתן שלו.
הקולקציה תמיד של הקיץ הבא, לא תופרים בגדי ים במאי ומוכרים אותם ביוני :)
התצוגות היו פתוחות לקניינים בלבד, עם אבטחה ורשימת מוזמנים סגורה שלא הייתה מביישת את הבית הלבן. לאף אחד אחר לא היה סיכוי להיכנס, כי הקולקציה, הבדים והגזרות היו סוד שמור.
 
ואם כבר מדברים על הגזרות.. כשעבדתי כמעבדת הראשית של פילפל, בסוף כל יום הגזרות שהודפסו, ניירות השרטוט שרצינו לזרוק, העיצובים של הבדים, ואפילו טיוטות של בגדי ים שניסינו לצייר ולא יצאו טוב -- הכל נגרס! שום דבר לא היה נכנס שלם לזבל כדי שחס וחלילה לא יגיע למישהו אחר. הכלל היה פשוט - אם לכולן יהיה את הגזרה והקולקציה, מה בכלל שווה מותג בגדי הים שלנו? 
 
אז נראה לי שהבנתן והבנתם.. אחד הסודות השמורים ביותר במותגים מקצועיים הוא העיצוב והקולקציה החדשים, אלו שמתוכננים תמיד שנה עד שנה וחצי מראש, ומוסתרים מהמתחרים עד שהם יוצאים לשוק. 
ומה לגבי ספקים? ספקים טובים עושים את ההבדל בין קולקציה יפה, לקולקציה מהממת וקולקציה ריווחית!
היינו שורפות שעות של חיפוש כדי למצוא ספקים חדשים של בדים ושל אביזרים, כדי לתפוס את הבדים היפים ביותר בעינינו ולקבל עליהם בלעדיות, כדי לוודא שרק אנחנו נוכל להשתמש בהם.
היינו נוסעות למעצבי גרפיקה באיטליה רק כדי ליצור גרפיקות אופנתיות שיהיו רק שלנו, וכמובן מחתימות אותם על הסכמי בלעדיות..
 
אז כבר הבנתן והבנתם - העיצובים של הקולקציה, הגזרות, הדגמים, הבדים והספקים של חומרי הגלם בהם מותג בגדי ים משתמש -- כל אלו הם ה-הבדל בין מותג צולע למותג מצליח וריווחי.
ואם זה מה שיעשה מותג למצליח, בחיים לא היינו אפילו חושבות לחלוק את המידע הזה עם מותגים מתחרים... הרי כל היחוד שלנו הוא בעיצוב של משהו ייחודי, שאין למותג אחר!
בגדי ים שאין לאף אחת אחרת!!!
 
אז למה אני מספרת לכן את זה?
ימי המותגים הגדולים די עברו מהעולם, אבל זה לא אומר שהעיצובים, הגזרות והספקים לא הפכו לפחות חשובים. האמת? הם יהיו כנראה יקבעו אם המותג שלך ימכור בגדול הקיץ, או שהוא במקרה הטוב יחזיר את ההשקעה שעשית בו (וגם זה לא בטוח). 
מעצבת בגדי ים של מותג מצליח לומדת איך לבנות קולקציה בעצמה (וקולקציה זה לא לקחת גזרת בגד ים, ללכת לנחלה, לבחור בד ולתפור...).
מעצבת בגדי ים של מותג מצליח לומדת אצל מנחות ומורות עם נסיון בשוק, לא כאלו שסיימו לפני שנה או שנתיים בית ספר לעיצוב אופנה.
מעצבת בגדי ים של מותג מצליח לומדת כיצד לפתח ולבנות בעצמה את הגזרות, כי אחרת היא תצטרך לשלם לתדמן/תדמנית אלפי שקלים לגיזרות בלעדיות, ובוודאי שלא תרכוש גזרות שכל העולם קונה. כי אחרת, מה הייחוד בקולקציה שלך? למה שיקנו אצלך? ואיך תוכלי למכור במחיר שבאמת שיש בו רווח?
מעצבת בגדי ים של מותג מצליח לומדת בסטודיו שמחליף את הגזרות והחומר הנלמד בין קורס לקורס לפי האופנה המשתנה - לא כזה שמלמד את אותן הגזרות כבר שנים. הרי אם את הגזרה שלמדת הבוקר,מישהי אחרת ייצרה כבר לפני ארבע שנים, איפה הייחוד של הדגמים שלך? בחיים לא תוכלי למכור דגם כזה ביותר מ-250-300 ש״ח ולהרוויח..
ולא פחות חשוב - מעצבת בגדי ים של מותג מצליח הופכת עולמות ויודעת איפה למצוא את הבדים המקוריים ביותר ואת הספקים הייחודיים ביותר. (רמז: לא תגלי מפוסט בפייסבוק איפה קונים דברים ייחודיים...)
 
בקיצור - אם אתן רוצות להקים מותג בגדי ים מצליח (או כל מותג אופנה אחר): 
תיישמו את שלושת הטיפים האלו, ואתן כבר בדרך למותג מוצלח :-)
 
מעניין אותי לשמוע פרטים נוספים